Het starten van een eigen onderneming is uitdagend en vooral leuk. Iedere ervaren ondernemer weet dat de eerste jaren stiekem het leukst zijn. Alles is nog nieuw en zeker in het begin gaat het hard met de groei van je onderneming. Diezelfde ervaren ondernemer weet dat er in de eerste jaren veel nieuwe dingen op je afkomen. De financiën zijn daar een onderdeel van. In dit artikel staan vijf handige tips die jou gaan helpen bij het financiële wel en wee van je kersverse onderneming.
Doe het niet alleen
Natuurlijk kan alles alleen, maar je doet er goed aan om een zakelijk financieel adviseur te contacten. Een zakelijk financieel adviseur kan je in een hoop zaken adviseren, van de boekhouding tot aangiften en van investeringen tot aftrekposten. Als ondernemer moet je met veel zaken rekening houden. Omzetbelasting, winstbelasting, facturen, eventueel een auto van de zaak, en zo kan je nog wel even doorgaan. Door deze zaken te laten uitvoeren door een specialist weet je zeker dat het goed gebeurt. Het is een investering, maar wel eentje die je heel veel rust gaat opleveren. En gezien alle aftrekposten ga je onderaan de streep ook nog meer overhouden.
Denk ook aan later
Het klinkt allemaal mooi dat je in het ‘nu’ moet leven, en daar zit ook zeker een grote kern van waarheid in. Maar als ondernemer moet je ook bezig zijn met later. Later betekent het pensioen. Hoeveel wil je als je gestopt bent met werken maandelijks ontvangen? Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun pensioen. Met een zakelijk pensioenadvies weet je wat ervoor nodig is om van jouw gedroomde oude dag te genieten. Dankzij het stellen van de juiste vragen wordt er een plan opgesteld om die droom werkelijkheid te laten worden.
Houd het eerste half jaar een huishoudboekje bij
Een huishoudboekje klinkt een beetje ouderwets, maar is wel erg handig. Hiermee krijg je perfect inzicht in je inkomsten en uitgaven. Door dit het eerste half jaar, of de eerste drie maanden, bij te houden, kun je in de toekomst het beste financiële beleid maken. En het hoeft geen huishoudboekje te zijn hè. Er zijn diverse goede apps beschikbaar waarmee je in een oogopslag al je inkomsten en uitgaven kunt zien.
Leasen of kopen?
Een keuze waar je ongetwijfeld voor komt te staan, is of je spullen gaat leasen of kopen. Lease heeft als voordeel dat er geen grote investering voor nodig is. Dat stelt ondernemers in staat om investeringen te doen waar ze anders geen geld voor hebben. Het nadeel van lease is dat je uiteindelijk duurder uit bent. Kopen is één keer een groot bedrag. Eigenlijk is het beste advies om geen van beiden te doen, maar je door de juiste adviseurs te laten omringen.
Broodfonds of arbeidsongeschiktheidsverzekering?
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is nu nog niet in elke branche verplicht. Maar in de toekomst gaat dat wel gebeuren. Deze verzekeringen zijn alleen nogal duur. Daarom wordt een broodfonds vaak als alternatief genoemd. Dit is echter geen goede keuze. Een broodfonds geeft je maximaal twee jaar uitkering. Daarna stopt de uitkering en heb je een probleem. De enige manier om dit risico goed af te dekken is door een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Een financieel adviseur kan je hierbij helpen.