Wanneer uw medewerkers gepassioneerd zijn over de organisatie waar zij werken, zijn zij ook opgetogen om iedereen te vertellen over alle groeimogelijkheden, de goede HR richtlijnen, de organisatie ethiek, het maatschappelijk verantwoord ondernemen en de werkomgeving binnen uw organisatie. Deze positieve mond-tot-mond reclame zal uw organisatie als een ‘eerste keuze’ werkgever alleen maar versterken.
Ook zullen aanbevelingsprogramma’s succesvoller zijn als uw enthousiaste medewerkers aangemoedigd worden om hun familie en kennissen binnen uw organisatie te introduceren. Voor u als werkgever zal dit de aanname duur van nieuwe medewerkers en advertentiekosten aanzienlijk verminderen. Zo is het ook dat in tijden van een ‘public relations’ crisis, werknemers de grootste vriend of vijand van hun werkgever kunnen zijn. Een slechte werkgever zal zonder twijfel meer moeilijkheden ondervinden bij het stoppen van het lekken van intern nieuws naar de media door ontevreden medewerkers. Aan de andere kant, wanneer de fundering krachtig is, zijn de medewerkers de grootste ‘bondgenoten’ tegen elke negatieve uiting. De kans om ‘de storm uit te rijden’ is stukken groter wanneer de werkgever een basis van medewerkers heeft, die hem in alles steunen.
Een van de belangrijkste eigenschappen, die een ‘grootse’ werkgever kenmerken, is dat zij in alles laten zien dat zij hun medewerkers waarderen. De motivatie van medewerkers wordt hoog gehouden door een scala aan stimulansen, die er voor deze medewerkers zijn. Het management van deze organisaties erkent dat wanneer je goed voor je medewerkers zorgt, zij ook goed voor jouw klanten zullen zorgen. Onderzoek heeft aangetoond dat deze organisaties ook het plezier ondervinden van een hogere productiviteit en betere financiële resultaten bereiken.
Als u een organisatie heeft, die de reputatie heeft dat u uw medewerkers eerlijk en met respect behandelt, die uitdagende ontwikkelingsmogelijkheden en zinvol werk biedt en de medewerkers helpt hun carrière doelen te halen, dan zullen ook de top talenten meer geneigd zijn om voor u te werken. Dat is een van de beloningen van het zijn van een ‘grootse’ organisatie. U kunt top talenten aantrekken en vasthouden. U bent een ‘magneet voor talent’ geworden!
Het krijgen en behouden van de beste medewerkers moet bovenaan op de prioriteitenlijst van elke organisatie staan. Om een ‘talenten magneet’ te worden, zult u de volgende drie gewoontes zonder meer moeten ontwikkelen:
Probeer talenten te kennen voor dat je ze nodig hebt
Besteed tijd aan het netwerken binnen en buiten uw organisatie. Probeer uit te vinden wie de ‘rijzende sterren’ zijn en wat hen enthousiasmeert in hun werk. Het blijven cultiveren van deze relaties zal zich over tijd uit betalen.
Verkoop uzelf, niet de organisatie
De meest getalenteerde mensen worden geënthousiasmeerd door het feit te mogen werken met ‘leiders’ die zij 100% kunnen vertrouwen en waarvan zij veel kunnen leren. Maak duidelijk dat mensen weten waarom zij voor u zouden willen werken.
Neem de tijd om te cultiveren
Het beste talent is waarschijnlijk bezig op andere projecten. Denk bij het rekruteren van deze mensen als bij het spelen van een langdurig spel – houdt ze regelmatig op de hoogte over uw organisatie en uw visie voor de toekomst. Laat zien dat u een ‘visionair’ bent en wederzijdse communicatie belangrijk vindt.
Met de door PREDI Prestatie Management ontwikkelde hulpmiddelen zult u staat zijn een ‘magneet voor talent’ te worden en te blijven. Hiermee zorgt u er voor dat Vakmanschap, Vertrouwen en Verbinden hoog in het vaandel van uw organisatie staan en uw medewerkers loyaal naar u zijn. De gigantische economische kosten van ongemotiveerde, niet betrokken medewerkers gaan dan aan uw organisatie voorbij! Laat staan het afbreukrisico, dat u als organisatie loopt, wanneer top talenten besluiten uw organisatie te verlaten.