Close Menu
    What's Hot

    Wat is de verwachting voor Terra Luna Classic?

    19 april 2025

    XRP kopen of niet? Een kijk op de voor- en nadelen

    18 april 2025

    Verwachting XRP: Wat kun jij verwachten van deze crypto?

    17 april 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Cookiebeleid (EU)
    • Contact
    • Over ons
    Facebook X (Twitter) Instagram
    We Are FinanceWe Are Finance
    • Economie
    • Geldzaken
    • Hypotheek
    • Investeren
    • Ondernemen
    • Pensioen
    • Verzekering
    • Overig
    We Are FinanceWe Are Finance
    Home»Geldzaken»Prestatie Management – Faalkosten!
    Geldzaken

    Prestatie Management – Faalkosten!

    By admin28 september 2022Geen reacties4 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Prestatie Management – Faalkosten!
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Hebt u wel eens van faalkosten gehoord? Wat is het verband tussen faalkosten en Prestatie Management? Na het lezen van dit artikel wordt dit een stuk duidelijker. De officiële definitie van faalkosten zegt: ‘Faalkosten zijn alle kosten die onnodig ten behoeve van het eindproduct zijn gemaakt ontstaan door vermijdbaar tekortschieten.

    Drie woorden springen hier meteen uit – onnodig, vermijdbaar en tekortschieten. Woorden die een gevoel geven dat er activiteiten zijn, die voorkomen moeten worden, want deze overbodige activiteiten kosten organisaties veel geld. Faalkosten worden ook wel eens ‘de kosten van kwaliteit’ genoemd. Een term die veel gebruikt wordt, maar ook vaak verkeerd wordt begrepen. De ‘kosten van kwaliteit’ is niet de prijs van het produceren van een kwaliteitsproduct, maar het zijn de kosten die gemaakt worden vanwege het NIET produceren van een kwaliteitsproduct. Elke keer dat iets onnodig opnieuw of extra gedaan moet worden bij het realiseren van een product of dienst, zorgt er voor dat er faalkosten worden gemaakt.

    Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er bijvoorbeeld in de bouw–sector veel faalkosten worden gemaakt. Faalkosten bedragen hier 10,8% van de totale jaarlijkse omzet; dit komt neer op 5,5 miljard euro (bron: USP Marketing Consultancy). Voor het grootste gedeelte worden deze kosten veroorzaakt door slechte informatie uitwisseling en miscommunicatie.

    Prestatie Management – Faalkosten!

    In de bouw is het rendement niet veel meer dan 3%! Een halvering van de faalkosten kan dus bijna een verdrievoudiging van het rendement opleveren. Meer dan een derde van de bouwbedrijven wil de faalkosten drastisch verminderen, desondanks blijven faalkosten stijgen. Uit hetzelfde onderzoek uit 2009 komt naar voren dat in 2001 geschat werd dat de faalkosten nu ‘slechts’ 6 procent van de omzet zouden mogen bedragen. Binnen de bouw ziet men faalkosten als een enorm obstakel, maar er is nog steeds geen goede grip op dit probleem.

    Hoe zorg je er nu voor dat dit vervelende en bijna ongrijpbare probleem niet meer voorkomt? Belangrijke oplossingen om faalkosten te verlagen zijn het delen van kennis en meer evaluatiepunten tijdens het bouwproces. Ook de standaardisatie van documentatie, tekeningen en communicatie wordt vaak genoemd als een substantiële oplossing.

    Het leveren van kwaliteit hoeft geen geld te kosten. Als deze kwaliteit constant is, zal de tevredenheid bij de klanten blijven en zullen zij niet overwegen om naar de concurrent over te stappen. Kwaliteit kost per definitie geen extra geld, slechte kwaliteit echter wel! Iets van slechte kwaliteit maken kost dus geld. Niet alleen omdat klanten uiteindelijk naar de concurrent zullen overstappen, maar ook als men producten van een goede kwaliteit wil blijven leveren er meer preventieve maatregelen genomen moeten worden. Producten moeten gecontroleerd blijven worden of, in het geval als de kwaliteit echt slecht is, zelfs weer van ‘scratch’ gemaakt worden.

    Faalkosten zijn opgebouwd uit vier onderdelen. In een ‘1-10-100-1000’ regel kan je de waarde van deze 4 onderdelen weergeven:

    –         Preventieve kosten: 1 Euro

    –         Beoordeling of controle kosten: 10 Euro (als je niet bereid bent tot het investeren van 1 Euro in preventieve kosten)

    –         Intern falen: 100 Euro (als je niet bereid bent tot het investeren van 1 Euro in preventieve kosten)

    –         Extern falen: 1000 Euro (als je niet bereid bent tot het investeren van 1 Euro in preventieve kosten)

    Prestatie Management – Faalkosten!

    Kijk nog eens nauwkeurig naar de bovenstaande ‘1-10-100-1000’ regel. Welke conclusie kan je dan trekken? Het maakt duidelijk dat als je 1 Euro verstandig investeert in preventieve kosten, je de beoordelingskosten, plus de kosten van intern en extern falen kunt elimineren. Samen totaal 1100 Euro. Het investeren van 1 Euro in het opzetten van een goed kwaliteitssysteem, bespaart 1100 Euro -> een netto besparing van 1109 Euro. Dus kwaliteit is niet alleen vrijwel gratis, maar levert uiteindelijk ook geld op!

    Voor de duidelijkheid een korte verklaring van de vier onderdelen van Faalkosten:

    Preventieve kosten: trainingsprogramma’s, preventief onderhoud.

    Beoordelingskosten: de afschrijvingskosten van test en meet apparatuur, inspectie contracten

    Kosten van Intern falen: Afval, het opnieuw beginnen, uitval van machines, overwerk

    Kosten van Extern falen: Garantie, toeslagen, klant retouren, klachten van klanten, product aansprakelijkheid, rechtszaken, etc.

    En wat heeft Prestatie Management te maken met Faalkosten?

    Prestatie Management helpt bij het effectiever en efficiënter inregelen van processen en procedures, het op tijd betrekken van de juiste mensen bij de juiste activiteiten en op alle niveaus goed blijven communiceren, zowel intern als extern. Als een organisatie op de juiste manier Prestatie Management toepast, kunnen heel veel faalkosten vermeden worden en het rendement substantieel verhoogd worden.

    faalkosten management prestatie
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Next Article 10 tips voor de interimmer
    admin

    Related Posts

    Wat is de verwachting voor Terra Luna Classic?

    19 april 2025

    XRP kopen of niet? Een kijk op de voor- en nadelen

    18 april 2025

    Verwachting XRP: Wat kun jij verwachten van deze crypto?

    17 april 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Samenwerken

    WeAreFinance is een platform dat zich richt op het versterken van financiële kennis en vaardigheden. Het biedt middelen en ondersteuning voor iedereen die zijn financiële welzijn en inzicht wil verbeteren.

    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest YouTube
    Top berichten

    Wat is de verwachting voor Terra Luna Classic?

    19 april 2025

    XRP kopen of niet? Een kijk op de voor- en nadelen

    18 april 2025

    Verwachting XRP: Wat kun jij verwachten van deze crypto?

    17 april 2025
    Zoek op tags
    Aandelen App Beginners Beleggen beloningen Bespaartips betaalmethodes Bitcoin Bitvavo bonussen Budgetteren CME Gap Coin controller Crypo Crypto cryptoapp duurzaamheid Excange factoring FTT FTX geld inflatie investeren investeren in bitcoin koers Lijfrente marketing Moonriver multifunctionele ondernemen Prijs Problemen Ripple schade tips Toekomst Utrecht vergoeding verkopen van een factuur vermogen Voordelen xrp ZZP
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.
    • Economie
    • Geldzaken
    • Hypotheek
    • Investeren
    • Ondernemen
    • Pensioen
    • Verzekering
    • Overig

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}