Voor werkgevers is het op dit moment ongetwijfeld de grootste uitdaging om loyale medewerkers te krijgen en vast te houden. Vanuit een HR-standpunt willen zij alleen maar loyale medewerkers aannemen, omdat deze meer waarde aan de organisatie kunnen toevoegen tijdens de langere duur van hun dienstbetrekking. De oude gedachte daarbij is, dat hoe meer personen betrokken raken bij een organisatie, hun interne netwerk uitbreiden, organisatorische processen leren kennen en zich aanpassen aan de bedrijfscultuur, hoe productiever zij worden en des te minder de organisatie hoeft uit te geven aan het verder trainen van hen. Ook heeft onderzoek aangetoond dat organisaties de neiging hebben bestaande werknemers minder te betalen dan nieuwe medewerkers. Dit gebeurt vooral omdat organisaties van de gedachte uitgaan dat zij niet meer hoeven te vechten om deze medewerkers vast te houden.
Natuurlijk is de situatie op dit moment volledig anders en is het volkomen duidelijk dat deze gedachtegang en aanpak van een werkgever fout is en uiteindelijk desastreus zal zijn voor hun organisatie. Wat moet je dan doen als werkgever om loyale medewerkers wel te blijven ‘boeien’ en daardoor te ‘binden’? Hier zijn 5 manieren om deze loyale medewerkers vast te houden:
1. Zorg voor managers met kwaliteit.
Het wordt vaak gezegd dat men bij een organisatie start als medewerker en weggaat als ‘baas’. Het is daarom uitermate belangrijk voor een organisatie om teams te hebben waarin medewerkers kunnen groeien, met een manager aan het roer, die een hoge kwaliteit heeft. Wanneer het blijkt dat mensen toch na een korte periode weggaan, is er mogelijk iets ‘fout’ met de leider! Zoek dan uit hoe de leden van het team behandeld en aangestuurd worden, of de teamleider de individuele noodzaak voor groei van elk teamlid wel adresseert en hun werk op juiste manier waardeert. Wordt er wel voldoende aandacht en ondersteuning gegeven bij het aandragen van ideeën en hulpmiddelen om het werk efficiënter en effectiever gedaan te krijgen?
2. Breng de carrière van de medewerkers in kaart.
Vertel medewerkers hoe zij kunnen groeien in de organisatie. Breng hen op de hoogte van welke mogelijkheden zij kunnen verwachten en wat zij moeten doen om dit te kunnen bereiken. Hun carrièrepad moet duidelijk in kaart gebracht worden en zij moeten minstens een idee hebben hoe hun carrière in de komende 2-3 jaar eruit kan zien. Geef hen de optie om hun eigen pad te kiezen, help met interne vacatures zodanig dat zij ervaring kunnen opdoen in verschillende functies en/of afdelingen en maak functierotatie binnen de organisatie zeker onderdeel van het groeipad.
3. Spoor ze aan!
Meestal weten medewerkers dat zij het goed doen als de baas niet schreeuwt of hen niet op fouten wijst. Echter de erkenning en beloning voor goed werk moet zeker gelijk, liefst beter zijn dan de manier van optreden bij slechte prestaties. Zorg dat deze erkenning en beloning er is, in welke vorm dan ook, bijvoorbeeld uitgedrukt in geld, als training voor een hogere positie, een ‘deputy’ rol, het maakt niet uit. Uiteindelijk zal het allemaal helpen de moraal van de medewerkers te verhogen en zullen zij zeker niet aarzelen om dat extra stapje te doen.
4. Identificeer het ‘echte’ probleem.
Het komt regelmatig voor dat organisaties nieuwe medewerkers blijven aannemen, denkend dat zij daar mee de noodzakelijke verandering en hogere productiviteit kunnen bereiken. Toch wordt het gewenste resultaat vaak niet gehaald. In plaats daarvan moeten zij eerst dieper in de bestaande organisatie graven om de echte oorzaak van het probleem te vinden, dan het blijven aannemen van nieuwe mensen. Het echte probleem zou kunnen liggen aan het gebrek van communicatie tussen het management en de medewerkers of er is misinformatie binnen de hiërarchische keten om iemands inefficiëntie of onwetendheid te verbergen.
5. Ontwikkel een ‘mijn werk’ cultuur.
Er zijn twee categorieën van medewerkers – een categorie die gewoon naar kantoor komt en een andere categorie voor wie het de plek is waar hij of zij zich volledig kan uiten. Zij identificeren zichzelf met het soort werk wat zij doen en geloven sterk in de cultuur en waarden van de organisatie. Deze laatste categorie moet bijzonder en met het juiste gevoel behandeld worden. Als de organisatie niet laat zien dat hun mentaliteit gewaardeerd wordt, voelt deze groep zich te kort gedaan en zal zeker vertrekken.
Maar als het bovenstaande niets uitmaakt voor een organisatie, zullen zij loyale medewerkers blijven verliezen, ondanks het krijgen van nieuwe medewerkers. Er zal er een cultuur ontstaan waar niemand blijft hangen, waar geen nieuwe leiders geboren zullen worden, maar waar alleen middelmatige medewerkers zullen blijven komen en gaan. De realiteit is dat medewerkers alleen maar loyaal zijn als zij geloven dat de organisatie loyaal naar hen is. Dit geldt overal. Dus het bouwen van een organisatie van loyale medewerkers komt neer op het demonstreren aan de medewerkers, dat de organisatie hun loyaliteit verdient.